Božićni poklon vam nije isporučen? Saznajte kako dobiti povrat novca!
Oni koji nisu dobili svoj božićni dar kojeg su prethodno naručili i platili bankovnom karticom putem interneta mogu dobiti povrat novca. Mogu zatražiti od izdavatelja kartice da izvrši povrat zaduženja po kartici – alat zahvaljujući kojem njihova banka može povući traženi iznos s računa trgovca ako trgovac ne dokaže dostavu.
Iskustvo Europskih potrošačkih centara pokazuje da će banke izići u susret klijentu iako nemaju zakonsku obvezu provoditi povrat zaduženja po kartici. Sličan je postupak moguć ako su plaćanja provedena elektroničkim platnim sustavom. Međutim, spomenuti povrat sredstava nije moguć u slučaju transfera između bankovnih računa.
„Potrošači ponekad ne provjeravaju od koga kupuju putem interneta i kupnju obavljaju na sumnjivim internetskim stranicama. Postoje slučajevi kada pošteni trgovci imaju problema s velikim brojem narudžbi te ne uspijevaju isporučiti naručenu robu u naznačenom roku, a zatim ne uspijevaju vratiti naplaćeni iznos. Ako potrošač plati karticom ili putem elektroničkog platnog sustava, postoji mogućnost da dobije povrat sredstava.“ kaže gđa. Danijela Marković Krstić, direktorica Europskog potrošačkog centra Hrvatska koji pomaže u rješavanju potrošačkih pritužbi na trgovce iz zemalja EU-a, iz UK-a, Norveške i Islanda.
Preporuka je da se potrošači u vezi transakcije povrata zaduženja po kartici obrate središnjoj jedinici za rješavanje pritužbi kod izdavatelja kartica odnosno banke, s obzirom da djelatnici koji rade na šalteru u banci često nisu upoznati s navedenim postupkom iako je to alat kartičnih kuća. Za pitanja u vezi elektroničkih platnih sustava, potrošači se mogu obratiti službi za korisnike.
U nekim slučajevima povrat zaduženja po kartici može pomoći kada je isporučena kriva roba, a trgovac odbija preuzeti odgovornost. Potrošači bi trebali imati spremnu odgovarajuću dokumentaciju za banku koja je izdala karticu, uključujući narudžbu, račun i komunikaciju s prodavateljem. Dobro je slikati ili snimiti video tijekom otvaranja pošiljke. Takva snimka može dobro doći ako nešto krene krivo i čak u slučajevima kada je isporučena roba oštećena. Moći ćete u svojoj banci zatražiti povrat zaduženja po kartici ili pokrenuti pitanje valjanosti transakcije putem internetske usluge.
Obično ne postoji način povrata sredstava ako je roba plaćena bankovnim transferom. „Jednom kad se iznos povuče s bankovnog računa potrošača, a prodavatelj nije voljan vratiti iznos nazad potrošaču, obično ne postoji način da se novac vrati. Iz ovog razloga prevaranti obično i traže plaćanje putem bankovnog transfera.” tvrdi gđa. Marković Krstić.
Kako biste provjerili trgovca kod kojeg kupujete prvi put, pogledajte korisne savjete za sprječavanje prijevara na sljedećim poveznicama:
- https://ecc-croatia.hr/trgovina-putem-interneta/ i
- https://www.szp.hr/sve-potrosacke-teme-na-jednom-mjestu/prodaja-na-daljinu-763/763.
Također pogledajte i prigodni video Mreže Europskih potrošačkih centara na temu povrata novca - https://youtu.be/k2Nyp9iXtxo (video je dostupan samo na engleskom jeziku).
Mogući problemi s internetskim trgovcima mogu se riješiti na prijateljski način putem Platforme za on-line rješavanje potrošačkih sporova - https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=HR.
Besplatan savjet mreže Europskih potrošačkih centara (ECC-Net) može biti od pomoći ako potrošač ima prekogranični spor protiv trgovca u nekoj drugoj državi članici Europske unije, ili u Ujedinjenoj Kraljevini, Norveškoj ili Islandu. 30 centara spomenute mreže proslavilo je 15 godina pružanja podrške europskim potrošačima, a sufinanciraju ih Europska komisija i države članice.
Pratite Facebook profil Europskog potrošačkog centra Hrvatska i saznajte kako možete zaštiti i ostvariti vaša prekogranična potrošačka prava - https://www.facebook.com/ecc.hrvatska/.
Izvor: Europski potrošački centar Hrvatska, 17.12.2020.