Skočite na glavni sadržaj
Centar unutarnjeg tržišta EU - Logo

Europska komisija osigurava veću razinu zaštite za europske potrošače koji kupuju u internetskim trgovinama na platformi Shopify

27.10.2022.

‌Nakon dijaloga koji je trajao 18 mjeseci između Europske komisije i njezine Mreže za suradnju u zaštiti potrošača (CPC) sa Shopify - internetskom platformom za e-trgovinu, postignut je sporazum u cilju poboljšanja sigurnosti za potrošače iz Europske unije koji kupuju u internetskim trgovinama, dostupnim na spomenutoj platformi.  

Dijalog su pokrenula europska tijela nadležna za zaštitu potrošača nakon zaprimanja brojnih prekograničnih pritužbi iz Europskih potrošačkih centara diljem Europske unije, a osobito tijekom razdoblja pandemije - odnosno 2020. i 2021. godine.

Shopify kao globalna platforma za e-trgovinu obvezala se uvesti poboljšanja, u skladu s europskim propisima o zaštiti potrošača, kako bi kupovinu u internetskim trgovinama koje se na njoj nalaze učinila sigurnijom za kupce.

U prve dvije godine pandemije, kada se kupnja putem interneta višestruko povećala diljem Europske unije te kao odgovor na povećanu potražnju i poremećaje u opskrbnim lancima diljem kontinenta i šire, pokrenuto je mnogo internetskih trgovina. Povećana stopa e-trgovine također je rezultirala povećanjem pritužbi potrošača iz Europske unije, osobito u vezi s ilegalnom praksom nekih trgovaca na platformi Shopify (i drugih). Na temelju potrošačkih pritužbi koje su zaprimili uredi Mreže Europskih potrošačkih centara (ECC-Net), otkriveno je da su mnoge internetske trgovine činile otvorene prijevare, prodavale krivotvorenu robu, neke nisu dostavljale naručenu robu, a mnoge nisu imale nikakve kontaktne podatke.  

Kako bi se spomenuti problem riješio na samom izvoru, Europska komisija zajedno s uredima Mreže za suradnju u zaštiti potrošača (CPC) pokrenula je dijalog s internetskom platformom Shopify u srpnju 2021. Shopify je pristao pratiti i rješavati ilegalnu praksu trgovaca koji na njoj djeluju, brzim odgovorom na prijave loše trgovačke prakse te tražeći temeljitiju i transparentniju registraciju trgovaca.  

Kao rezultat dijaloga, Shopify se obvezao na sljedeće:

  • redizajnirati obrasce za internetsku trgovinu na način da obvezno uključuju stranice s kontaktnim podacima, općim uvjetima, politikom o privatnosti i uvjetima povrata;   
  • trgovcima dati jasne smjernice o potrošačkim propisima u Europskoj uniji koji se odnose na njihovu e-trgovinu unutar Europske unije i Europskog gospodarskog prostora; 
  • na zahtjev bilo kojeg tijela nadležnog za zaštitu potrošača iz država članica Europske unije dostaviti registracijske podatke bilo kojeg trgovca u Europskoj uniji;  
  • ukloniti internetsku trgovinu koju prijavi nacionalno tijelo nadležno za zaštitu potrošača te dostaviti podatke o toj trgovini radi daljnje istrage.

Tim povodom g. Didier Reynders, Europski povjerenik za pravosuđe i zaštitu potrošača izjavio je: „Gotovo 75% internetskih korisnika u Europskoj uniji kupuje putem interneta. Ovo veliko tržište predstavlja priliku za prevarante i nepoštene trgovce koji će nastaviti s tom praksom ako ne poduzmemo odgovarajuće mjere. Pozdravljamo predanost platforme Shopify koja želi osigurati da su trgovci koji djeluju na platformi svjesni svojih obveza prema propisima Europske unije te da su uklonjeni s platforme ako prekrše spomenute propise.“

Mreža za suradnju u zaštiti potrošača (CPC), koju čine nacionalna tijela za provedbu pravila o zaštiti potrošača u svim državama članicama Europske unije i Europskog gospodarskog prostora, aktivno će pratiti provedbu spomenutih obveza, kao i daljnje pritužbe od strane potrošača.

Mreža Europskih potrošačkih centara (ECC-Net) prva je kontaktna točka za potrošače koji su u sporu s trgovcem ili imaju pritužbe na rad trgovaca iz druge države članice Europske unije i Europskog gospodarskog prostora. Tijekom prvih godina pandemije COVID-19 kada je kupovina putem interneta u većini država nadmašila tradicionalnu kupovinu, pritužbe temeljem prekogranične kupovine unutar i izvan Europske unije na rad trgovina poznatih robnih marki kao i na rad malih trgovaca koji su poslovali putem internetskih platformi, dovele su do bujanja broja slučajeva u svim nacionalnim Europskim potrošačkim centrima.  

NAPOMENA:
Zbog nedostatnosti mnogih proizvoda tijekom duljeg razdoblja pandemije, mnogi potrošači iz Europske unije su kupovali od internetskih trgovaca izvan Europske unije i Europskog gospodarskog prostora. Međutim, pritužbe i sporovi s trgovcem izvan Europske unije nisu unutar djelokruga Mreže Europskih potrošačkih centara.

Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 27.10.2022.