Skočite na glavni sadržaj
Centar unutarnjeg tržišta EU - Logo

Europska komisija otvorila istragu o mogućem protutržišnom postupanju poduzeća Amazon

19.07.2019.

Europska komisija otvorila je formalni protumonopolski istražni postupak kojim želi utvrditi krše li se Amazonovim korištenjem povjerljivih podataka o neovisnim maloprodajnim trgovcima koji prodaju na njegovoj platformi pravila EU-a o zaštiti tržišnog natjecanja.

Amazon kao platforma ima dvojnu ulogu:

(i) na svom web-mjestu prodaje proizvode kao maloprodajni trgovac te

(ii) nudi internetski prostor za trgovanje na kojem neovisni prodavači mogu svoje proizvode izravno prodavati potrošačima.U okviru pružanja usluge internetskog prostora za trgovanje (Marketplace) Amazon neprestano prikuplja podatke o aktivnostima na svojoj platformi.

Na temelju preliminarnog utvrđivanja činjenica koje je provela Komisija, čini se da Amazon koristi osjetljive podatke relevantne za tržišno natjecanje o prodavačima na Marketplaceu, njihovim proizvodima i transakcijama. U okviru predstojeće detaljne istrage Komisija će istražiti:

(a) standardne ugovore između Amazona i prodavača na Marketplaceu kojima se Amazonovu maloprodajnom sektoru dopušta analiza i korištenje podataka o prodavačima trećih strana te

(b) ulogu podataka u odabiru prodavača čiji se proizvodi prikazuju u tzv. Buy Boxu i utjecaj Amazonova mogućeg korištenja osjetljivih podataka relevantnih za tržišno natjecanje o prodavačima na Marketplaceu na taj odabir.

Ako se dokažu, postupci koji se istražuju mogli bi biti u suprotnosti s pravilima EU-a o sporazumima između poduzeća kojima se narušava tržišno natjecanje (članak 101. UFEU-a) i/ili o zlouporabi vladajućeg položaja na tržištu (članak 102. UFEU-a). Komisija će detaljnu istragu provesti po prioritetnom postupku. Otvaranjem formalnog istražnog postupka ne prejudicira se njegov ishod.

Povjerenica za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager izjavila je: „Europski potrošači sve više kupuju na internetu. E-trgovina je potaknula konkurenciju u maloprodaji te ponudila veći izbor i povoljnije cijene. Moramo paziti da velike internetske platforme ne ponište te prednosti protutržišnim postupanjem. Zbog toga smo odlučili pažljivo analizirati Amazonovu poslovnu praksu te njegovu dvojnu ulogu maloprodajnog trgovca i internetskog prostora za trgovanje kako bismo utvrdili pridržava li se pravila EU-a o zaštiti tržišnog natjecanja.

Objavljeno je i priopćenje za medije.

Izvor: Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj, 19.07.2019.